понеделник, юни 30, 2003

Николай Ишков:
Аз съм Робин Худ на българския футбол.
Бих оприличил първенството ни на мелодрама с комедийни нюанси, казва президентът на Спартак


Президентът на Спартак (Вн) Николай Ишков е сред най-атрактивните клубни президенти у нас. Дипломираният кукловод успява умeло да ръководи клуба и да го държи в златната среда. Спaртак не е сред най-добрите, но и никога не е застрашен от изпадане. Ишков се съгласи да сподели пред “7 дни спорт” как се оцелява в елита, какви са проблемите пред отбора и какво трябва да се промени в българския футбол.

- Непрекъснато се говори за фалит на Спартак, но вие все оцелявате. Каква е тайната?
- Ако живеех в някоя друга страна, която да не се казва България, сигурно нямаше да се появяват непрекъснатите информации за фалити, за оцеляване или неоцеляване на Спартак (Вн). Истината е, че благодарение на особената атмосфера, желанието и любовта на определени хора, които се грижат за този клуб, той успя да намери достатъчно начини, за да възкръсне като птицата феникс.
- Какво да очакваме от Спартак?
- Само един господ може да знае какво да се очаква. Тъй като аз съм македонец и следователно твърда глава, ще се боря докрай този отбор да съществува. Спартак (Вн) е един обществен инструмент и явно някои хора искат да го направят част от своята филхармония.
- Вашият отбор е доста странна птица. Правите равен с ЦСКА, Левски и Литекс, а в същото време можете да паднете от много по-слаби отбори от вашия.
- Ако ми намеквате защо падаме от тези отбори, просто не сте на точен път. Това е непостоянството, несигурността на някои футболисти или подмолни игри на хора извън клуба.
- Дразните ли се, че често ви наричат “кукловода на българския футбол”?
- От какво има да се дразня? Какво лошо има в това един човек да е завършил театрална академия. Някой може да си мечтае за това образование и за тази къща, в която аз съм учил. Общувал съм с хора, духовно значими, до които другите едва ли ще успеят да се докоснат в оставащия им живот.
- Какви футболисти са нужни на Спартак и как върви селекцията в момента?
- Тази година аз може би ще разчитам на едно оптимизиране на разходите с оглед цялостната стагнация във футболния живот не само в България, но и в Европа. Виждате какво се получава. Големи отбори като Барселона намаляват заплатите на своите звезди или почти ги пускат само и само да не им плащат. Тук е мястото да споменем, че са необходими данъчни облекчения и преференции. За една такава малка държава като България успехите в спорта са важни за националното самoчувствие и идентичност.
- Бихте ли напуснали Спартак и при каква ситуация?
- За да ми задавате този въпрос, значи някой ви е дал някакви индикации. Не бих напуснал Спартак, ако не виждам ясно хора, които да имат възможностите и желанието да решат проблемите на Спартак, а не този клуб да бъде функция на някой друг. Ще направя всичко възможно, за да запазя самочувствието и облика на този клуб, колкото и нерви да ми коства това нещо.
- Коя е била най-трудната ви ситуация като президент на клуба?
- Непрекъснато имам трудни ситуации. Аз от това не се притеснявам. Болно ми е, когато някои хора съм ги създал като личности, инвестирал съм в тях, а те си тръгват.
- Ще продължи ли Нафтекс да ви подпомага финансово?
- Този въпрос ми е смешен. Не питайте мен. Нафтекс си има пари, има стратегия и хора, които да ви отговорят на този въпрос.
- Завършили сте НАТФИЗ. На коя постановка бихте оприличили ситуацията в българския футбол?
- Не съм се замислял. Ако мога да отговоря бързо и клипово, може би много заглавия ще подхождат, за да се направи тази метафора. Затруднявате ме, защото не обичам да говоря така, само приказки. При всички положения ще е мелодрама с леки комедийни нюанси. В българския футбол човек колкото по-насериозно се вземе, толкова по-забавен изглежда отстрани.
- Вие на кой герой бихте се оприличили?
- Труден въпрос. Напоследък като че ли много ми подхожда Робин Худ. Обичам този герой. Защото аз съм абсолютен противник на ситуацията да станат 10 или 11 отбора, тъй като това решение ще е от полза на тясно корпоративни интереси. Общо взето Г-7 са ясни и другите 3 отбора ще бъдат някакъв пълнеж. Напротив, географията на футбола трябва да се разширява, за да може повече външни инвеститори да се заинтересоват. Ако намалим отборите, дори във Варна и в Пловдив може да няма футбол.

--- НАДЕЖДА КЪРЛИКОВА/ 7 дни спорт /

Няма коментари: